BC Tjongerbridgers

Oosterwolde Fr

Get Adobe Flash player

Leerzaam & Leuk

Combineren van kansen

Dit spel is een mooi voorbeeld van combineren van kansen!

Na de start inderdaad op de ruiten af; wel in slag 2 even klaver Aas eerst nog leggen!

Dan ook de 3e ruiten spelen ( stel dat ze 3/3 zitten: 1e kans); dan ben je al binnen.

Zo niet dan heb je de klaver snit nog achter de hand voor eventueel 9 slagen (  2e kans:klaver evt. 3/3).

Lukt dat ook niet ( de ruiten 4/2   en de klaver ook 4/2  dan heb je wel alle kansen meegenomen en zit het domweg niet en dat gebeurt soms).

De ruiten vallen hier al 3/3  : dus dan ben je al binnen!

Het was een aantal Friezen niet gegeven hun kansen mee te nemen:_))

 

Waar komt de negende slag vandaan. Na ru spel en ru door zijn er nog steeds maar 8 slagen. Het schoppen naspel na ru heer eerst nog een keer ophouden voor een zekere 9 slagen!!! Essentieel. Bovendien, niet eerst klaver aas slaan en dan ruiten na!!!  Indien ru heer verkeerd (west) en klavernaspel met klavervrouw verkeerd kom je nooit weer in je hand voor de klaver!!! Dan bijvoorbeeld ha aas en ha na voor –1 als de harten niet goed zitten. Toevallig op dit spel wel , maar dat weet je alleen met open kaartGlimlach . Beter is dus direct ru naspel en indien niet goed dan de klaver maar 3/3 en klavervrouw goed. In principe moet klavervrouw goed zitten indien de ru verkeerd, maar als de vrouw niet goed zit ga je –2 of –3. Dan dummy aan slag brengen  via de schoppen en moet hij van ha heer afspelen Glimlach). Dus niet eerst klaver aas spelen en denk om de negende slag Glimlach